Lakierowanie proszkowe
W TECHNIKOR mamy wiele lat doświadczenia w lakierowaniu proszkowym. Lakierujemy elementy nawet duże gabarytowo, w tym aż do 1500 kg w pojedynczym detalu. Malowanie proszkowe polega na pokrywaniu różnego typu metalowych materiałów, w tym aluminium, farbami specjalnie przeznaczonymi do takich powierzchni. Jest to innowacyjna metoda, dzięki której poprzez elektrostatyczne pokrywanie farbami metalowych elementów uzyskujemy ich dłuższą trwałość i wyjątkową odporność na czynniki zewnętrzne. Lakierowanie proszkowe odbywa się bez użycia wody. Do tego typu pokrywania powierzchni używa się farb w formie proszku, które charakteryzują się specjalnymi fizyko-chemicznymi właściwościami. Elementy pokryte powłoką stworzoną poprzez malowanie proszkowe bardzo dobrze radzą sobie z wilgocią, dlatego mogą być montowane nawet na zewnątrz. Dzięki temu metodą tą można również lakierować części samochodowe czy elementy innych pojazdów. W naszej ofercie mamy duży wybór farb w palecie RAL, a także innych kolorów. Możemy zaproponować Państwu również różne wykończenia, w tym: połysk, drobna lub gruba struktura, satyna czy mat. Używamy specjalistycznego podkładu cynkowego, który został stworzony z myślą o proszkowym pokrywaniu, co sprawia, że powłoka jeszcze lepiej przyjmuje warstwę farby.
Na czym polega malowanie proszkowe
Malowanie proszkowe jest jedną z nowoczesnych metod nadawania koloru oraz zabezpieczania metalu przed korozją. W odróżnieniu od klasycznych form malowania, czyli „na mokro”, polega ono na nakładaniu naelektryzowanych cząstek farby proszkowej na powierzchnię przewodzącą, np. metal. Osadzona warstwa proszku utrzymuje się na powierzchni malowanego detalu dzięki siłom elektrostatycznym. W malowaniu proszkowym stosuje się zazwyczaj dwie podstawowe techniki elektryzacji i nakładania farby proszkowej: natrysk elektrostatyczny i natrysk elektrokinetyczny. Pierwszy rodzaj jest metodą wysokonapięciową 40-100 kV, potocznie zwaną „koroną”, drugi to metoda triboelektryzacji, tarciowa, zwana „tribo”.
Malowanie proszkowe to ciekawa technika nanoszenia farby na elementy i konstrukcje metalowe, przede wszystkim stalowe i aluminiowe. Jak wskazuje nazwa, nie używamy tutaj farby w formie płynnej, lejącej, a z farby w proszku – dosłownie. Dlatego też czasem malowanie proszkowe nazywamy malowaniem na sucho. Sprawdźmy, jak wyglądają kolejne etapy prac przy malowaniu proszkowym i jakie efekty możemy dzięki niemu osiągnąć.
Przygotowanie powierzchni pod malowanie proszkowe
W naszej lakierni bardzo dobrze wiemy, że aby powierzchnia pokryta metodą lakierowania proszkowego była jak najbardziej trwała - należy uprzednio dobrze ją przygotować. Malowanie proszkowe musi być wykonywane na dobrze oczyszczonej powierzchni. Ważne jest, aby stworzyć możliwie największą przyczepność dla warstwy lakierniczej i zapewnić malowanym elementom odpowiednie zabezpieczenie przed korozją. Jeżeli szukają Państwo usług z zakresu malowania proszkowego - serdecznie zapraszamy do kontaktu z naszą firmą, chętnie nawiążemy współpracę z różnymi branżami. Działamy głównie w Pruszkowie i Warszawie, ale jesteśmy w stanie wykonać zlecenia dla firm z całej Polski.
Jak przebiega proces malowania proszkowego
Coraz bardziej popularne malowanie proszkowe jest metodą, która umożliwia trwałe i estetyczne powlekanie materiałów ze stali, aluminium i innych metali. Odbywa się to przy użyciu specjalnego natrysku. Po nałożeniu farby przedmiot jest ogrzewany, Pod wpływem polimeryzacji farba zostaje rozpuszczona i jednolicie pokrywa cały element. Proces ten zachodzi w temperaturze od 140 do 200 stopni Celsjusza. Lakierowanie metalowych elementów odbywa się w kabinie lakierniczej, a do wypalania służy profesjonalny piec. Standardowy czas utwardzania warstw w piecu wynosi około 20 minut. Z reguły grubość powłoki ma od 60 do 120 mikronów. Uzyskana w ten sposób gładź jest odporna na działanie czynników atmosferycznych, chemicznych i mechanicznych.
Cały proces malowania proszkowego rozpoczynamy od właściwego przygotowania powierzchni, na którą będziemy nanosić farbę. Metal możemy czyścić mechanicznie i dodatkowo płukać odpowiednimi środkami chemicznymi, by powierzchnia była czysta i jak najbardziej przyczepna. Czyszczenie to usuwanie wszelkich mniej lub bardziej widocznych drobin, ale też odtłuszczanie.
W najprostszym wariancie kolejny krok to już nakładanie farby: odbywa się to metodą natrysku elektrostatycznego lub elektrokinetycznego. Mówiąc w uproszczeniu, malowany element zostaje uziemiony, a naładowany proszek przywiera do jego powierzchni. Następny etap – ostatni – to utwardzenie farby, co odbywa się w lakierniczym piecu, w temperaturze nawet 200 st. C.
Zalety malowania proszkowego
Malowanie proszkowe jest jedną z najefektywniejszych metod stosowanych do pokrywania metali. Wykorzystanie farb proszkowych gwarantuje powłoki gładkie, bez spękań, zacieków, pęcherzyków i zmarszczeń. Powłoki uzyskane dzięki farbie proszkowej charakteryzują się bardzo dobrymi właściwościami mechanicznymi i wysoką odpornością na działanie czynników chemicznych. Szczególną ich zaletą jest również wszechstronność zastosowania. Farby proszkowe są także w pełni bezpieczne dla środowiska i ludzi. W procesie malowania nie wykorzystuje się szkodliwych rozpuszczalników. Farbę tę nanosi się jednokrotnie, a grubość uzyskanej warstwy jest porównywalna z trzema warstwami farby rozpuszczalnikowej. Natomiast w procesie utwardzania powłoki nie występuje emisja szkodliwych substancji do atmosfery.
Malowanie proszkowe to nie tylko kwestia nadania elementowi koloru – to zabezpieczenie antykorozyjne, dlatego też malarnia proszkowa oferuje coś więcej niż pokrycie metalu farbą. Mamy kilka popularnych wariantów wykonywania zabezpieczeń antykorozyjnych, od oczyszczania po samo lakierowanie. To śrutowanie lub korundowanie z lakierowaniem proszkowym, śrutowanie (inaczej piaskowanie) lub korundowanie z wykonaniem podkładu cykowego (lub zastosowaniem epoksydowego proszku) oraz lakierowanie do zastosowania zewnętrznego, cynkowanie ogniowe i lakierowanie proszkowe, chromianowanie aluminium i lakierowanie proszkowe.
Powłoka lakiernicza, którą uzyskujemy w wyniku malowania proszkowego, jest odporna nie tylko na korozję, ale też wszelkiego rodzaju chemikalia, wysokie temperatury i uszkodzenia mechaniczne.